piatok 26. júla 2024

Já, lady MacBethad (Recenzia)

Autor: Isabelle Schuler

Originálny názov: Lady MacBethad
Vydavateľstvo: Grada/Metafora 2024
Žáner: román

Dceři vyhoštěného krále Gruoch bylo v dětství předpovězeno, že se stane královnou Alby. Její zaslíbení Duncanovi, dědici trůnu, toto proroctví zdánlivě potvrzuje. Opouští svůj domov, rodinu a blízkého přítele MacBethada, aby odcestovala na královský dvůr Scone a přijala své nové postavení.

Nic však není tak, jak Gruoch očekává. Duncanův dvůr je plný intrik a nepřátelských tváří, žen, které se touží dostat na její místo, a dalších, jejichž záměry jsou zahaleny tajemstvím. S blížící se korunovací přichází smrtící zvrat, který přinutí Gruoch opustit Duncana i hlavní město. Ocitá se sama v rukou dávného nepřítele. Její naděje na to, že se stane královnou, se zdají být ztraceny a Gruoch dělá vše pro své přežití. Zapřisáhne se však, že naplní proroctví a vybojuje osud, který jí byl předurčen. Ať už to stojí cokoliv.

Isabelle Schuler přináší oslnivé převyprávění ságy o síle a intrikách, zasazenou do současnosti. Já, lady MacBethad odkrývá ženskou sílu a touhu po moci hlavní postavy, jež neohroženě prochází labyrintem vlastních ambicí. V tomto románu se klasické mytologické příběhy setkávají s moderní ženskou perspektivou, připomínající Kirke či Achilleovu píseň autorky Madeline Miller. Připravte se na okouzlující cestu, která změní váš pohled na pověsti dávno minulé.

***

Táto kniha ma asi z pochopiteľných dôvodov lákala v prvom rade krásnou zlatou, žiarivou obálkou. Obsahom som len preletela, ale obdobie a miesto rozhodlo, že toto chcem určite skúsiť, aj keď som netušila, čo od toho mám vlastne čakať. A bolo to skvelé!

Gruoch bola len dievča, keď jej stará mama - druidka - predpovedala veľkolepú budúcnosť. Že sa stane mocnou, nesmrteľnou a prinavráti svojmu rodu slávu a trón. Že z nej jedného dňa bude kráľovná. Gruoch bola komplikovaná postava, ktorá sa každou ďalšou prečítanou stránkou rozvíjala a menila. Prišla na to, ako dosahovať svoje ciele, obstáť vo svete mužov, využívať svoju ženskosť na podrobenie si vplyvnejších a mocnejších. Aj keď niekedy musela obetovať naozaj veľa.

Já, lady MacBethad je spletitý príbeh s množstvom postáv plný intríg a politikárčenia. Aj keď má zo začiatku pomalší rozbeh, postupne začína gradovať a v závere sa už určite nebudete vedieť dočkať rozuzlenia. Je to zvláštna kniha, ktorú keď som čítala, tak ma veľmi bavila, ale nemala som problém ju kedykoľvek odložiť. Vyhovovalo mi, že som ju neprečítala rýchlo, ale že som s ňou strávila viac ako týždeň a o to lepšie som si ju mohla vychutnať. Je pomalšia, ale aj vďaka tomu máte možnosť sa lepšie orientovať v postavách a obľúbiť si ich. Myslím si, že aj keď s Gruoch nebudete vždy súhlasiť, budete jej priať šťastný koniec :)

O histórii Škótov toho veľa neviem, preto prípadné historické nezrovnalosti, ktoré sa v príbehu nachádzali, mi vôbec neprekážali. Od začiatku som toto dielo brala skôr ako beletriu, ktorá sa realitou nechala len veľmi zľahka inšpirovať, a preto som nemohla byť nepresnosťami sklamaná a príbeh som si naozaj vychutnala a užila. Po jeho dočítaní som si, samozrejme, googlila viac, pretože príbeh aj postavy boli natoľko zaujímavé, že som bola na skutočnú realitu dosť zvedavá.