Slzotvorca - Čierna ruža (Recenzia)

Vydavateľstvo: Grada/Cosmopolis 2024
Séria: Slzotvorca
Diel:  1/2
Počet strán: 320
Žáner:  YA, fantasy
Moje hodnotenie knihy: 1*/5*

Medzi múrmi sirotinca Hrob, kde Nica vyrastá, sa pri plameňoch sviečok mali vo zvyku rozprávať tajuplné príbehy a legendy. Najznámejšou je tá o Slzotvorcovi, tajomnom remeselníkovi s očami čistými ako krištáľ, ktorý dokázal prebudiť emócie a priviesť ľudí k slzám. Lenže teraz má Nika sedemnásť a na jej vlastné prekvapenie sa ocitá v starostlivosti manželov Miliganovcov.
Nevybrali si však len ju, a ak sa nechce vrátiť do domova, musí nájsť svoju silu a zabojovať o šťastie, po ktorom túži. Dokáže aj napriek traume nájsť svoj skutočný domov? A dá sa vôbec bojovať s láskou a pocitmi, ktoré ju privádzajú do šialenstva, alebo by mala skôr bojovať o túto lásku? Ako sa Nika postupne zoznamuje so svojím okolím, nachádza priateľstvá a silu postaviť sa za to, po čom túži.

***

S talianskou fantasy sa nestretávam často. Už vôbec nie s takou, ktorá by bola hneď sfilmovaná a populárna na Netflixe. Takže moja voľba bola jasná, najskôr kniha, potom film. Musím priznať, že som mala dosť vysoké očakávania, ale nemilo ma prekvapilo, keď som zistila, že pôvodne vydaná kniha u nás vyšla zatiaľ len polovične. Takže, ak si nechcete Slzotvorcu kúskovať, treba počkať na druhú časť knihy.

Už od prvých stránok som vedela, že toto nebude kniha pre mňa. Neviem, či to spôsobil preklad, alebo je text taký aj v origináli, ale mne sa to nečítalo vôbec dobre. Skladba viet, ich následnosť, celkový zmysel textu mi miestami unikal, k mnohým odsekom som sa vracala viackrát a zisťovala som, čo tým chcela autorka povedať. Pre mňa veľmi zlý a nepekný štýl písania.

Ak to má byť fantasy, berte toto označenie s veľkou nadsádzkou. Je to jednoducho o teenageroch, ktorí sú na seba vyslovene odporní, ale vzájomne ich to k sebe zrejme priťahuje. Nemôžem si pomôcť, ale vzhľadom na to, ako sa hlavné postavy správali som mala pred očami 12-13 ročné deti. Tak dospelo ako sú zobrazení vo filme sa v mojich predstavách určite nevyskytujú 😃 Rozumiem, že sú obaja zo sirotinca a ja si ani neviem predstaviť, aké ťažké musí byť vyrastať na takomto mieste, napriek tomu si nemyslím, že autorke sa podarilo povahové črty postáv vystihnúť. Pre mňa určite neboli uveriteľné a ani mi neboli sympatické. Nieto ešte, aby som s nimi súcitila alebo im fandila.

V deji sa toho zasa až toľko nedeje, skôr je to o vzájomnom žití a pocitoch. Celkovo si myslím, že pôvodná kniha nemusela byť vôbec taká hrubá a tým pádom by sme aj my mohli dostať len jednu knihu s uceleným príbehom, čomu by som ja dávala prednosť. Na druhej strane však musím uznať, že na túto knihu som už asi stará a pravdepodobne som zle odhadla, o aký príbeh pôjde, hlavne som čakala oveľa väčší fantasy prvok. Avšak pre násťročných čitateľov, ktorí obľubujú dramatické a srdcervúce príbehy, nemusí byť Slzotvorca vôbec zlá voľba a prečítajú ho so zatajeným dychom.