streda 20. augusta 2014

Manželovo tajomstvo (Recenzia)

Autor: Liane Moriarty
Originálny názov: The Husband's Secret
Vydavateľstvo: Ikar 2014
Žáner:  contemporary

Cecilia Fitzpatricková, matka troch detí, objaví v podkroví starú obálku. Je sivá, zaprášená a rukopis na nej pozná ako vlastný. Patrí manželovi. Modrým perom tam stojí: Otvoriť iba v prípade mojej smrti. Je to vari žart? Jej muž nezomrel, Cecilia preto dlho váha, no napokon obálku otvorí. A čas akoby zastal.
John-Paul sa v liste priznáva k osudovej chybe, ktorá by mohla viesť k rozpadu rodiny. List napísal tesne po narodení ich dcérky, kým boli obe v pôrodnici. Cecilia chce urobiť, čo je správne, ale pre koho by to bolo správne? Ak bude mlčať a chrániť svoju rodinu, pravda jej rozožerie srdce ako červ. Ale ak odhalí manželovo tajomstvo, ublíži tým, ktorých má najradšej...

***

Pred čítaním knihy Manželovo tajomstvo som mala určitú predstavu, o čom kniha asi bude. Či už vďaka anotácií, komentárom, reklame na internete, v rádiách... Napriek veľkým chválam, skvelým ohlasom a napriek množstvu nedočkavých čitateľov som od knihy veľa nečakala. V podstate len priemerný román určený pre vyššie vekové kategórie. ALE....rozhodla som sa, že si knihu prečítam a nechám ju presvedčiť ma, že som sa mýlila. A naozaj sa jej to podarilo - po dočítaní môžem vyhlásiť, že táto kniha je perfektná!!!

Nespomínam si, že by som v poslednej dobe niečo podobné čítala. Neviem ju presne zaradiť do žánru. Bolo v nej všetko, čo by v dobrej knihe malo byť a naozaj jej nemám čo vytknúť. Od začiatku som sa od knihy nemohla odtrhnúť, bola som veľmi zvedavá, ako príbeh skončí a vďaka skvelému autorkinmu štýlu som sa začítala hneď na prvých stránkach, a knihu som odkladala len v nutných prípadoch.

Celá kniha sa odohráva počas jedného týždňa - od pondelka do nedele - počas veľkonočných sviatkov v Austrálií. Prostredie v tomto prípade naozaj vôbec nie je dôležité, pretože autorka sa venovala postavám a ich životom a nie opisom okolia. Veľmi to oceňujem, lebo kniha tým nabrala dobrý dynamický spád a stále sa v nej niečo dialo, a až do konca ma vedela vždy niečím prekvapiť.

V podstate tu máme tri hlavné postavy: Ceciliu, Tess a Rachel. Cecilia Fitzpatricková má úžasného manžela, tri krásne dcéry, nádherný dom a všetko, po čom kedy túžila. Skrátka typická matka bývajúca na predmestí, ktorej manžel sa stará o zabezpečenie rodiny a ona o domácnosť. Každý deň má presne do minúty naplánovaný, píše si podrobný zoznam každodenných, hoci aj tých najmenších úloh, nikdy na nič nezabudla a vždy má všetko upratané, a každá vec má presne vymedzené svoje miesto. Všetko sa skomplikuje, keď nájde úplnou náhodou na povale list, ktorý napísal jej manžel a je adresovaný Cecilii. Na obálke je však napísané, že ho má čítať až po manželovej smrti. A tak postupne vznikajú pochybnosti o manželovej úprimnosti a ich vzájomnej dôvere.

Tess býva s manželom, synom Liamom a svojou sesternicou, s ktorou vyrastala a boli si navzájom veľmi blízke. Majú spoločný podnik, v ktorom sa im darí a Tess má pocit, že jej život je absolútne perfektný a bezchybný.... Až dovtedy, kým sa jej manžel so sesternicou nepriznajú, že sa milujú a nemôžu bez seba žiť. Tess sa rozhodne odísť s Liamom na istý čas k matke, necháva milencov užiť si spoločné chvíle a čaká, že keď sa jej manžel svojej milenky nasýti, vráti sa k nej.

Rachel je staršia pani, v ktorej živote sa stala obrovská tragédia. Keď mala jej dcéra 17 rokov, niekto ju v parku uškrtil, ale dodnes vraha neodhalili. Má podozrenie, že tým vrahom je Tessin bývalý frajer, ale dôkazy proti nemu sa nikdy nenašli.

Osudy týchto troch žien a ich rodín sa postupne budú neuveriteľne prepletať a stále viac zamotávať. Charaktery postáv sa autorke podarilo úžasne vykresliť a zachytiť. Všetky tri sú silné, rozhodné ženy. S každou situáciou si vedia poradiť, nepodliehajú impulzívnym rozhodnutiam ani zbytočnej hystérií. Sú rozvážne a odhodlané. S problémami bojujú a neobracajú sa im chrbtom ani si pred nimi nezatvárajú oči.

Nielen hlavné postavy, ale aj čitateľ postupne prichádza na to, že život nie je čierno-biely. Ale že sú v ňom rôzne odtiene, či už svetlejšie alebo pochmúrnejšie. Že nie vždy všetko ide tak, ako si predstavujeme, ale že vždy existuje riešenie. Nie vždy sa dá všetko ospravedlniť slovami "mrzí ma to". Nech by sme ich mysleli akokoľvek úprimne, napáchané škody sa už nedajú vrátiť. Ale vždy existuje nádej a možnosť dať druhú šancu.

Kniha Manželovo tajomstvo je úžasná a ja len dúfam, že sa mi v blízkej dobe dostanú do rúk aspoň spolovice také dobré knihy, ako bola táto.