Nostradamova závěť (Recenzia)

Originálny názov: Nostradamova závěť
Vydavateľstvo: Knižní klub 2013
Séria: Bjørn Beltø
Diel: 4/5
Počet strán: 600
Žáner:  historical fiction, mystery

Na konferenci ve Florencii je unesen specialista na středověké kódy, právě když zveřejní nově objevený dopis slavného lékaře a věštce Nostradama. O něco později zmizí i profesorův syn. Aby zachránil oba unesené, vyráží archeolog Bjorn Belto (známý z thrillerů Konec kruhu, Strážci úmluvy a Luciferovo evangelium) do nerovného boje proti obskurní sektě bojovných mnichů, CIA i po staletí utajovanému knihovnickému spolku. Mnozí z těch, kteří mohou k rozluštění šifer napomoci, umírají neobyčejně bestiálním způsobem – a Bjorna tentokrát čeká zběsilá honba za archou úmluvy, rukopisy z Alexandrijské knihovny či za delfským orákulem…
***

Vždy ma fascinuje prepojenie skutočných historických postáv, miest a artefaktov s vymysleným príbehom. Mám takéto príbehy veľmi rada. Ale všetky takéto knihy prirovnávam k Danovi Brownovi a máloktorá sa mu vyrovná. Ani Nostradamovej závěti sa to nepodarilo. V knihe bolo množstvo informácií založených na pravde - o skutočných miestach, skutočných historických postavách a knihách, a rukopisoch. Páčili sa mi kódy a symboly na základe ktorých mali hlavné postavy odhaliť ukryté tajomstvá. Už menej sa mi páčilo ich vysvetlenie a interpretácia. Absolútne nezainteresovanému a nevzdelanému človeku v tejto oblasti to bolo podané dosť zložito a vedecky. Čo sa mi hlavne páčilo bolo prostredie, Taliansko zbožňujem (aj keď som ho ešte nemala možnosť navštíviť) a celú jeho bohatú históriu takisto. Preto je táto krajina vďačnou a hlavne nevyčerpateľnou témou na písanie. Autorom poskytuje veľmi veľa zaujímavých postáv - ako bola v tomto prípade bohatá a mocná dynastia Mediciovcov.

Je vidieť, že autor je sčítaný v mnohých oblastiach. Či už je to história, archeológia, fyzika, medicína. Ale na môj vkus tieto fakty nevie podať, respektíve transformovať do jednoduchšej beletristickej formy. Kniha má 600 strán, čo je dosť a mne osobne by stačilo aj o 200 strán menej. Vynechala by som nepotrebné úvahy hlavnej postavy a taktiež komplikované opisy všetkých historických faktov a vojen. Sústredila by som len na jedno alebo dve tajomstvá - Alexandrijskú knižnicu a Archu zmluvy. Namiesto toho nachádzame v knihe okrem Alexandrijskej knižnice a Arche zmluvy ešte tajomstvá okolo Knihy mudrcov, Diablovej knižnice, Delfského amuletu, Nostradamovej závete, Starého a Nového zákona a ešte množstve ďalších. Pre nie veľmi veľkého odborníka na svetové dejiny a náboženstvo je tam toho skrátka priveľa.

Nemôžem si pomôcť, ale ja som si nemohla obľúbiť hlavného hrdinu - archeológa Bjorna Belta. Pre mňa bol absolútne nezaujímavý a nevýrazný. V celej knihe sa vôbec nepredviedol, až na konci mu autor doprial 5 minút slávy, ktoré už museli prísť a dali sa očakávať. Oveľa viac sa mi páčila postava profesora Lorenza Morettiho, ktorý bol aj so svojím synom unesený a donútený rozlúštiť šifry a symboly vedúce k Arche zmluvy. Jeho manželke Angelice sa podarilo skryť a aj s Bjornom Beltom sa ich pokúšajú vypátrať.
Samozrejme Bjorn sa hneď do Angelici zamiluje. Netuším na základe čoho, asi len výzoru, lebo čo sa týka vykreslenia povahy, tak bola Angelica psychicky nestála, výbušná a neverná. Postáv tam bolo naozaj mnoho, ale na počudovanie som vôbec nemala problém sa v nich zorientovať. Záver ma celkom príjemne prekvapil. Bola som zvedavá, čo autor nakoniec vymyslí. A bola som veľmi spokojná. Niekedy mám pocit, že čítam a nakoniec po 600 stranách zistím, že som čítala zbytočne, lebo záver bol veľmi neuspokojivý. Našťastie to nie je prípad tejto knihy.

Toma Egelanda a jeho knihy som si všimla už dávnejšie, ale nemala som možnosť prečítať si od neho žiadnu knihu. Keď som mala možnosť veľmi výhodné kúpiť Nostradamovu závěť, riskla som to. Síce je to štvrtý diel série, ale toto sú knihy vždy s uzavretým koncom, takže nie je problém začať s hociktorou zo série. Inak musím podotknúť, že tá obálka je krásna!!! Pre milovníkov kníh takéhoto žánru určite veľmi lákavá.

Kniha sa čítala dobre. Text je členený na časti, kde vystupuje Bjorn Belto a Angelica, ako pátrajú po jej manželovi, profesorovi Morettim a jeho synovi a časť, kde je Moretti so synom uväznený a musí dešifrovať kódy a symboly. Tieto sú rozdelený na krátke kapitoly a tie ešte na ďalšie podkapitolky. Čiže listy obraciate naozaj rýchlo a ste zvedavý ako to celé dopadne. Možno niečo budete tušiť, ale myslím si, že to, ako to dopadne s Archou neuhádnete ;).