Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol (Recenzia)

Autor: Jonas Jonasson
Originálny názov: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Vydavateľstvo: Ikar 2013
Počet strán: 328
Žáner: román
Moje hodnotenie knihy: 5/5

MYSLELI BY STE SI, že sa mohol rozhodnúť skôr a mal byť natoľko chlap, aby svoje rozhodnutie oznámil okoliu. Ale Allan Karlsson nikdy dlho o veciach nemudroval. Myšlienka sa ani nestihla usadiť v hlave starého muža a už otváral okno svojej izby na prízemí domova dôchodcov v sörmländskom Malmköpingu a vykročil rovno do záhonu. Pohyb mu vyšiel a nebolo to ani komplikované napriek tomu, že Allan sa práve dnes dožil sto rokov. V spoločenskej miestnosti domova dôchodcov sa asi tak o hodinu mala začať narodeninová oslava. Mal sa nej zúčastniť sám starosta. A miestna tlač. A všetci ostatní starčekovia. A všetok personál na čele s večne mrzutou sestrou Alice. Iba sám oslávenec sa tam nemienil ukázať.
Tak sa začala jeho mesačná púť po celom Švédsku – s novými priateľmi a s kufríkom, ktorý mu nepatrí, ale o ktorý sa kadekto vrátane polície veľmi zaujíma...
Bezstarostný starček má dosť času spomínať na svoj neskutočne dlhý a pozoruhodne prežitý život. Veď kto sa môže pochváliť tým, že večeral s budúcim prezidentom Trumanom, zviezol sa autom s bývalým ministerským predsedom Churchillom, plavil sa na riečnej lodi s mladou manželkou predsedu Maa či niekoľko mesiacov zdolával Himaláje? Napriek tomu, že Allana vôbec nezaujíma politika ani náboženstvo, zdá sa, že počas minulého storočia ovplyvnil väčšinu veľkých udalostí vo svete... Sto rokov Allan zneisťoval svet iba tým, že bol. A teraz je konečne voľný.

***
Nevedela som, čo mám od tejto knihy čakať. Ani náhodou som si nevedela predstaviť, o čom kniha bude. Teraz, po prečítaní, môžem s čistým svedomím tvrdiť, že od knihy môžte očakávať všetko - a dostanete to.

V prvom rade by som knihu odporúčala ... všetkým. Po prvé - bola to nenásilná forma, ako sa naučiť dejepis, pretože starček bol pri takmer všetkých dôležitých udalostiach 20. storočia. Po druhé - v nej nájdete humor. Oprava - veľa humoru. A nielen obyčajného humoru, ale prirodzeného, sarkastického a čierneho (to pravé pre mňa;)) A po tretie - vás počas celej doby čítania napadá, či náhodou predsa len neexistoval (možno aj neexistuje) jeden švédsky starček, ktorý to naozaj zažil.

Mňa osobne to napadlo viackrát. Čím neuveriteľnejší bol príbeh, tým viac som podliehala myšlienke, že sa to naozaj stalo. Ako bolo v knihe spomínané - "bolo to také neuveriteľné, že to jednoducho musela byť pravda, pretože takú hlúposť by si nikto vymyslieť nedokázal".

Príbeh bol rozdelený na dve časti - minulosť a prítomnosť - a musím povedať, že minulosť ma miestami bavila dokonca viac ako prítomnosť. Všetko, čo sa v knihe odohralo by stálo za zmienku, ale nebudem dej podrobnejšie vykreslovať, pretože ak ste knihu čítali, sami viete, ako to je; ak ste knihu nečítali, tak sa nechajte prekvapiť a o knihe si nič nezisťujte, a ďalej, keby mám vymenovať naozaj všetko, čo ma zaujalo, bola by recenzia dlhšia ako samotná kniha.

Kniha je podľa mňa pútavá, vtipná až bizarná a to všetko jej dodáva jedinečné čaro. Nič podobné som ešte nečítala a myslím, že už ani čítať nebudem. Nájdete tu prvky komédie, detektívky, biografie, historického románu a celkový výsledok, ktorý nie je ani jedným zo spomínaných žánrov, je perfektný.

Starčeka Allana sprevádza celú knihu - čiže celý život - motto, ktoré sa naučil od svojej matky. "Je to tak, ako to je a bude to tak, ako to má byť." Allan sa ním skutočne riadi. Tohto pozoruhodného starčeka nič nerozhádže a so všetkým sa vyrovnáva svojským štýlom. Aj so svojou, v poradí už stou, oslavou sa vysporiada po svojom. Nazuje si svoje cikacie papuče, zoberie drobné a utečie cez okno. Práve tým sa začína kniha a vás núti čítať stále ďalej a ďalej, pretože ste zvedavý, čo všetko zažil Allan v minulosti a čo všetko sa mu prihodí ešte aj teraz, keď má 100 rokov.

Ani som si nemyslela, že sa mi bude kniha až tak páčiť, ale naozaj je to tak. A ten koniec už ani nemohol byť lepší. Jedným slovom je kniha neuveriteľná a vy si ju musíte prečítať, aby ste sa o tom presvedčili sami.
Ja jej dávam 5*, pretože si ich naozaj zaslúži!

Na záver ďakujem vydavateľstvu Ikar, ktoré mi umožnilo prečítať si túto knihu ešte pred vydaním.
Knihu si môžete zakúpiť tu.