štvrtok 2. mája 2013

Divergence (Recenzia)


Autor: Veronica Roth
Originálny názov: Divergent
Vydavateľstvo: CooBoo 2012
Séria: Divergencia
Diel: 1/3
Počet strán: 344
Žáner: YA - dystópia
Moje hodnotenie obálky: 5/5
Moje hodnotenie knihy: 5/5


Anotácia:
Chicago, budoucnost. Obyvatelé města, které obklopuje jen močál a obepíná ostnatý drát, jsou rozděleni do pěti frakcí. Beatrice je čerstvých šestnáct a přišel čas vybrat, do které frakce chce patřit, které ctnosti se chce na celý život odevzdat. Překvapivé rozhodnutí jí do cesty přivede osudového kluka – úchvatného, ale taky trochu nesnesitelného. Beatrice zjišťuje, že ve společnosti, která se jeví tak dokonalá, vzrůstá napětí a hrozící nebezpečí lze zažehnat jen jedním způsobem, který ji ale možná zničí.

Áno, som neskutočne pozadu a Divergenciu som prečítala ešte len tento týždeň (nie, nebol to re-reading). Od knihy som čakala veľa, čo sa nie vždy vyplatí. Avšak v prípade Divergencie sa to nepotvrdilo! Právom som očakávala veľa - a veľa som aj dostala. 

Divergenciu som čítala po česky, pretože s čítaním som čakala až dokedy si nekúpim svoju vlastnú knihu a to sa mi podarilo až minulý mesiac v zlínskom outlete. S prekladom som bola veľmi spokojná, skôr sa mi zdali divné názvy frakcií v slovenskej knihe, ale je to asi iba o zvyku a o tom, čo čítate ako prvé. 

K deju sa veľmi vyjadrovať nebudem, pretože ho už takmer všetci poznajú a ak sa aj nájde niekto, kto ešte Divergenciu nečítal, nech sa nechá prekvapiť :). Páči sa mi opäť nové spracovanie budúcnosti. Chicago, 5 frakcií, vernosť človeka vždy len jednej. To bolo super a zároveň desivé. Len si predstavte, že celý život ste verní jednému heslu a nikdy sa to už nezmení, pretože inak budete vyhlásení za vyvrheľa spoločnosti.

Na dystopiách sa mi najviac páči jedna vec - všetci vieme, že príbeh je vymyslený, ale každý sa aspoň raz opýta, aké by to bolo, keby sa to deje naozaj? Pre mňa osobne je svet vymyslený v Divergencií takmer rovnako desivý, ako je svet v Hrách o život. Vlastne, tu sa deje niečo podobné (teda aspoň v Neohroženosti -  neviem, či je to tak aj po slovensky).

Vrátim sa ešte k obálke, ktorá je podľa mňa veľmi vydarená. Našťastie ponechali aj Česi, aj Slováci pôvodnú obálku. Neviem si k tejto knihe predstaviť inú. Dokonale vystihuje príbeh.  Nenájdem asi ani jednu vec, ktorá by mi na obálke vadila. Všetko je tak akurát.

Postavy v Divergencií (tie kladné, samozrejme) sú postavy, ktoré si zamilujete hneď od začiatku. Tris je úžasne  odvážna a statočná, čo sa mi na nej páči najviac. A Čtyřka je ten správny bad boy, po ktorom všetky túžia (ok, možno ho väčšina v knihe považovala za protivného a neprístupného, ale som si istá, že čitateľkám rozhodne taký nepripadal). Čo sa týka filmového obsadenia, som maximálne sklamaná z toho, že Alex, ktorý by sa na Čtyřku hodil najviac, ho hrať nebude.


Celkový dojem je VYNIKAJÚCI! Divergencia sa mi veľmi páčila, na pokračovanie sa vrhnem hneď, ako dočítam knihu Svědkyně ohně. Koniec bol pre mňa úplne zdrvujúci a som si istá, že to bol len začiatok. Dvojka bude asi ešte lepšia a pomaly sa pripravujem na to, že ma nejaká kniha opäť riadne vyšťaví.

Teraz nám už len ostáva čakať na film, ktorý bude asi tak za 150 rokov. Som zvedavá na spracovanie, ale s obsadením som celkom spokojná (až na Čtyřku) a očakávam riadnu bombu.

Na záver už len (nečakané) hodnotenie
a ešte: 
Ellie

2 komentáre: